Gå videre til hovedindholdet

Hvad er en sociolekt?

Hvad er en sociolekt?

Den klassiske definition på ordet er: “Variant af et sprog der er fælles for medlemmer af en bestemt social klasse.” 

De fleste af os er bekendte med ordet dialekt - men frem for at folk taler en vis dialekt som hører til et geografisk område, så er sociolekt hermed en betegnelse for et sprogbrug som er knyttet til en gruppe mennesker socialt. En sociolekt dækker altså over den forskel på den værende sprogbrug i de diverse sociale grupper, hvor der menes at man generelt set kan afkode et individs sociale status i samfundet.


Hvornår er man det ene, eller det andet?

Når man taler om en specifik sociolekt, er der nogle sproglige spilleregler eller normer, som gør sig gældende. Dog så er sociolekt ikke et begreb som kan stå alene - hvis man taler med en person fra en lav klasse fra Sønderjylland og København, ville disse to lyde vidt forskellige. Man kan derfor se sociolekten som værende et lagkagestykke i begrebet dialekt

Vi ender tit ud i en situation hvor vi har en vis indstilling til en person, baseret på deres sprog og sprogbrug. Dog så var det mere typisk før i tiden, et eksempel på dette: Før i tiden brugte man begreberne høj- og lavkøbenhavnsk, hvor højkøbenhavnsk var et sprogbrug hos overklassen hvorimod lavkøbenhavnsk var anvendt hos underklassen. Hermed ser man et tydeligt eksempel, hvor de sociale klasser har trådt igennem i ens sprogbrug.

Problematikker og udfordringer

Der kan opstå forskellige udfordringer når der er tale om sociolekter, og i værste tilfælde diskrimination. Alle mennesker har nogle fordomme mod andre mennesker, men dette er ikke altid ensbetydende med at det er noget negativt. Situationer hvor diskrimination grundet til ens sociolekt kunne opstå, er så snart et menneske bliver behandlet anderledes grundet til deres lekt. Dog ser man ikke at dette sker ofte i Danmark, men i udlandet, især i USA ser man disse tilfælde.

En milder udfordring som opstår ved sociolekterne er for eksempel når en person bliver dømt ud fra sin sociolekt og skal kæmpe mod den værende stereotype. Hvis man fx taler Sønderjysk, så vil man højst sandsynligt blive anset som værende en lav klasse person - er man ikke dette, skal man jo til at ændre en persons syn til en og bryde disse stereotyper der må finde sted.

Udover at skulle bekæmpe de udfordringer om at bryde stereotyper, er der også andre udfordringer såsom afkodning. Det kan være svært når man taler to vidt forskellige sociolekter, at skulle forstå hinanden. Misforståelser kan opstå, og en generel forvirring. Dette er grundet  til at man i de diverse sociolekter som skrevet følger nogle sproglige sprogregler, og de er kun indforstået hos den pågældende sociolekt. 

Er sociolekten død i dag?

I dag kan der godt opstå en fortvivlelse om hvorvidt man stadig kan afkode sociolekter i dag, grundet til at det har været meget nemmere før i tiden, at afkode en persons sociale status. I dag er vores sprog blevet meget mere fælles - det ser man også som et svar på at vi er havnet i det senmoderne samfund, hvor vi har en adskillelse af tid og rum. Vi er ikke længere begrænset og afhængig af tid og sted, og kan nu kommunikere på et fælles "sprog" på tværs af geografisk placering og samfundsklasser. 

Referencer:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=sociolekt 
http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Sprogvidenskab,_overbegreber/sociolekt
http://dialekt.ku.dk/sociolekter/ 





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Overvejelser om blog

Web 2.0  Web 2.0 begrebet blev opfundet af Tim O’Reilly, som i 2004 holdte en konference med overskriften “Web 2.0” og skrev artiklen “What is web 2.0?” som resulterede i at begrebet blev udbredt. Web 2.0 er en fællesbetegnelse for egenskaberne på websider, og websider med web 2.0 involvere i høj grad brugeren. Nogle eksempler på web 2.0 er Youtube.com, Facebook, Amazon.com og eBay.com.Forskellen på web 1.0 og web 2.0 er at web 1 var en envejskommunikation, det gik fra sender til modtager og ikke tilbage, og eksempler på envejskommunikation kan være TV, bøger og radio. Hvor der ved web 2.0 kan være chatte og kommentarfelter. Og kommunikationen foregår med en generel høj feedback.  Blog  Når man laver en blog, skal man overveje hvad målet er med bloggen og hvem målgruppen er. En anden vigtig ting er også at det er overskueligt, til hvis det er en information som folk kigger efter, så er der ikke mange, som vil læse rigtig meget for at finde én enkelt ting. En ...